Huomio kaikki kengänkuluttajat!

Jos olet uusinut vaelluskenkäsi tai sinulla on muusta syystä aikomus lähteä matkaan uuden karheilla kengillä: Nyt on sopiva hetki aloittaa kenkien sisäänajo!  

 

Häh, mikä?

 

 

Sisäänajo tarkoittaa käytännössä kenkien materiaalien pehmentymistä ja muokkautumista juuri sinun jalkaasi sopivaksi. Ehkäpä jossain määrin myös omat jalkasi tottuvat myös kenkiisi. Kenkien sisäänajon uusiminen ei haittaa myöskään vaikka sinulla olisi vanhatkin kengät – jaloilla on taipumus tottua käytettäviin kenkiin ja jos olet talven ajan käyttänyt muita kenkiä kuin vaellukselle ottamiasi niin on todennäköistä että kengät voivat tuntua jalassa oudoilta.

 

Sisäänajo vähentää tai jopa estää jalkoihin liittyviä ongelmia vaelluksella.

Eräkirjallisuus ja suullinen perinnetieto pursuaa toinen toistaan hurjempia keinoja kenkien pehmittämiseksi mm. kastelemalla, käyttämällä nahanhoitoainetta tai kynttilän parafiinia hiertävissä kohdissa ym. Valtaosa näistä sopii lähinnä kalvottomille nahkakengille tai kumisaappaille.

 

Oma kokemukseni on, että vaivattomimmin ja lopulta parhaiten toimii ratkaisu, jossa kenkää käytetään arkikäytössä esimerkiksi joka toinen päivä hyvissä ajoin – viikkoja tai jopa kuukausia ennen käyttöä. Suurta tiedettä tämä ei ole vaan ihan vaan rauhalllinen käyttäminen ja totuttaminen on osaltani riittänyt. Suosittelen, että käytät kenkiä nyt ahkerasti ja jälleen uudelleen pari viikkoa ennen vaellusta. Näiden ajankohtien välissäkin on toki ihan ok käyttää kenkiä.

 

Oma lukunsa ovat nykyaikaiset materiaalit, muotoutuvat pehmusteet, lämpömuokattavat pohjalliset ym. Noudata niissä toki valmistajan ohjeita. Mitään kemiallisia aineita ei kalvokenkiin kannata sisäpuolella käyttää, mutta lienee selvää että tällaisetkin kengät kannattaa totuttaa jalkaan – tai toistepäin: jalat kenkiin – hyvissä ajoin ennen reissua.

Jos olet ensimmäisiä kertoja lähdössä vaellukselle ei ole myöskään huono ajatus jossain vaiheessa sisäänajoa yhdistää rinkanpakkausharjoitusta ja kävelylenkkiä uusilla kengillä. Samalla saat tuntumaa siihen millaista se kävely rinkan kanssa oikein on. Muista kuitenkin kohtuus ja hidas nousujohteisuus – rakot ovat lähes varmat jos lähdet kylmiltään pitkälle kävelylle uusilla kengillä.

Eli siis vaellustöppöstä toisen eteen…